fallback

САЩ затварят небето си за руски самолети

В речта си за състоянието на Съюза американският президент обеща да спре руската агресия в Украйна и да укроти растящата инфлация

05:53 | 02.03.22 г. 8

САЩ ще последват Европейския съюз (ЕС) и Канада и ще въведат забрана руски самолети да преминават през въздушното пространство на страната. Забраната ще влезе в сила до края на сряда.

Това съобщи президентът на страната Джо Байдън, цитиран от Ройтерс, като се очаква това да предизвика и ответна мярка.

„Обявявам, че ще се присъединим към нашите съюзници в затварянето на американското въздушно пространство за всички руски полети, което допълнително ще изолира Русия“, посочи Байдън в своето обръщение за състоянието на Съюза.

Белият дом водеше разговори с американските авиокомпании по въпроса през последните дни, отбелязва агенцията. United Airlines и United Parcel Service (UPS) обявиха, че вече са спрели полетите над руското въздушно пространство. Преди това Delta Air Lines и American Airlines спряха да летят над Русия.

Продължителни блокажи на въздушни коридори

Руските полети на практика са фактически забранени от дестинации в САЩ в по-голямата си част през последните дни поради забрани за използване на канадско и европейско въздушно пространство.

Авиокомпаниите вече са изправени пред потенциално продължителни блокажи на ключови коридори за полети изток-запад, след като ЕС и Москва издадоха забрани за въздушното пространство.

Високопоставен служител на ЕС казва пред агенцията, че руските олигарси, дори тези с двойно гражданство, няма да могат да заобиколят забраната за летене над въздушното пространство на блока. „Няма значение дали са жители на ЕС, ако са руски граждани, ще бъдат обхванати“, допълва източникът на агенцията.

Смущения на доставките

Мерките увеличават смущенията и на глобалните вериги на доставки, които са силно засегнати от пандемията. Затварянето на небето засяга над една пета от въздушния товар, което тласка и разходите нагоре. Най-силно засегнати вероятно ще бъдат руските превозвачи, които съставляват приблизително 70% от полетите между Русия и ЕС.

Транспортът между Европа и северноазиатските дестинации, като Япония, Южна Корея и Китай, е най-застрашен от прекъсване, след като Русия реципрочно забрани достъпа до своето въздушно пространство и забрани на своите авиокомпании да летят към Европа.

Германската Lufthansa, Air France KLM, Finnair и Virgin Atlantic вече отмениха товарни полети в Северна Азия заради затворен достъп до въздушното пространство на Русия. Скандинавската авиокомпания SAS заяви, че ще пренасочи своята линия Копенхаген-Шанхай, по която се лети веднъж седмично, за да избегне въздушното пространство на Русия, и спира засега полетите Копенхаген-Токио.

През декември цените на въздушните товари бяха със 150% над нивата от 2019 г., според Международната асоциация за въздушен транспорт.

Руската AirBridgeCargo превозва малко под 4% от глобалните международни въздушни товари, като по-голямата част от тях са между Европа и Азия. Сега може да се окаже, че около четвърт от въздушните товари между Азия и Европа трябва да намерят алтернативни средства за транспорт, коментират анализатори. Същевременно има недостиг на контейнери за превози и няма свободен капацитет по пристанищата.

Някои големи азиатски въздушни превозвачи, като Korean Air Lines и японската ANA Holdings, все още използват руското въздушно пространство, както и близкоизточните авиокомпании.

Руските авиокомпании се сблъскват и с други проблеми, освен затвореното небе. Лизингови компании искат от "Победа", нискотарифната авиокомпания на държавната авиокомпания "Аерофлот", да върне самолети. Забраните обхващат и чисти карго превозвачи, като руската AirBridgeCargo Airlines и люксембургската Cargolux, и заобикалянето, което удължава маршрутите,  ще доведе до увеличаване на цените на въздушния превоз.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:58 | 14.09.22 г.
fallback